Tuesday, February 22, 2011

Preface (1st Time Bloggin)

Assalamualaikum...namaku Zulqarnain bin Zahari..lepasan spm 2010..im new here...now i want to talk about what im doing right now...in malay language okay..

          sekarang aku masuk karisma english explorer(KEX) dekat Kota Bharu...memang best gler masuk program toh...program toh bermula pada akhir Disember dan akan tamat pada akhir Mac..aku join program toh pada awal Januari jadi aku terlepas sedikit pelajarannya...tapi xpe la,,sekurang-kurangnya aku masih lagi 'awal'...hehe...pada mulanya aku terasa sedikit bosan dengan program toh..mana tak nye,asyik dengar tutor (kak marina) toh bercakap....tapi lama kelamaan rasa seronok plak,coz k.Marina wat assignment-assignment yang menarik...sebagai contoh public speaking,encyclopedia,tourist interview dan money and management...first assignment ialah song in education,tapi malangnya aku terlepas sebab aku masuk lewat...jadi penonton je la.hek3...

         public speaking:1st time dapat tugasan..berdebar jugak la...aku diberi tugasan untuk bercakap pasal bagaimana untuk meningkatkan keyakinan diri...jadi aku cari la kat internet..lepas tu aku copy & paste kat microsoft word then print...baca teks toh beribu-ribu kali(sekali dua je..huhu) then berlatih ala bagi ucapan di depan orang ramai...k.Marina bagi tugasan tu hari Rabu dan kena wat pada hari Isnin...setiap peserta diberi tugasan,bukan aku sorang je....
          
           hari yang ditunggu-tunggu telah tiba...hehe...aku bersiap dan segak memakai kemeja dan kot diluar..memang nampak macam businessman tol...apabila namaku disebut,dengan yakinnya aku berjalan ke stand...uishh,memang berdebar+ketar la aku ni....hanya Allah je yang tahu...seperti yang diajar oleh k Marina,aku tunduk dan memberi salam..sebanyak 41 pasang mata memerhatikan aku...cuba korang bayangkan jikalau korang berada disituasi aku...dasyat!!!!lalu aku memulakan ucapanku dengan berterima kasih kepada k.Marina kerana memberiku peluang untuk bercakap di hadapan...aku pun bla bla bla bla..... 

          apa yang benda postif aku lakukan ialah scan the audience(tidak tunduk membaca teks terlalu lama dan memerhati penonton) dan aku tidak fidget(tergaru-garu sana sini dan tangan tidak duduk diam)...yang negatif plak ialah aku nampak seperti dalam ketakutan dan suaraku kedengaran perlahan..selepas aku menghabiskan teks bacaanku dan berjalan keluar,,fuhhhhh,aku merasa teramat lega...huhu...lap peluh yang banyak keluar...
                                                    ni gambar selepas habis tugasan...
           walaupun aku terpaksa mengharungi kesusahan dalam tugasan ni tetapi aku telah banyak belajar pelbagai tips apabila hendak memberi ucapan di hapadan orang ramai...sekurang-kurang aku sudah mempunyai pengalaman yang tidak semua orang ada..akhirulkalam,semoga berjumpa lagi lain kali...banyak lagi aku nak cerita kat korang pasal pengalamanku di KEX..tunggu keyh...salam....:D

4 comments:

  1. wah dah maju die erk.......
    siyap ader blog sendiri pape pum....good luck for writng a blog.....:-)

    ReplyDelete
  2. okay...i'll be writing more..
    hehe
    tnggu free..

    ReplyDelete
  3. 0oo...duk b'asmaradana cnie yer ... ptot la anan xblek dumoh 3 ari doh p0m .. hak3

    ReplyDelete